Skip navigation links
Türkiye’de Yatırım Yapmak İçin 10 Neden
Yatırımcı Kılavuzu
Türkiye’ye Giriş
Çalışma İzni Nasıl Alınır?
Oturma İzni Nasıl Alınır?
Türkiye'de İş Kurmak
Varlık Devri
Türkiye'de İş Yapmanın Maliyeti
İş Finansmanı
Teşvikler
Çalışanlar ve Sosyal Güvenlik
İstihdam Koşulları
İş Sözleşmesinin Feshi
Sosyal Güvenlik Sistemi
Vergiler
Özel Yatırım Bölgeleri
Demografi ve İş Gücü
Düzenleme ve Denetleme Kurulları
Altyapı ve Lojistik
Makroekonomik Göstergeler
Türkiye'de Doğrudan Yabancı Yatırım
Dış Ticaret
Yatırım Mevzuatı
Yatırım Süreç Sihirbazı
Bu sayfa yazıcı önizleme sayfasıdır.
Sayfaya geri dönmek için tıklayın.
Sayfayı yazdır
 

Makroekonomik Göstergeler 

Sıkı bir mali disiplin çerçevesinde uygulanan kararlı politikalar Türkiye’nin ekonomik programının temel unsurları olup, enflasyonun düşmesine bağlı olarak ekonomide hızla büyüme kaydedilmesinde önemli rol oynamaktadır. Türkiye, güvenilir makroekonomik politikaların yanı sıra, geniş kapsamlı ve uzun vadeli bir yapısal dönüşüm programını da uygulamaya devam etmektedir. Diğer ülkelerdeki uygulamalarla karşılaştırıldığında, Türkiye’nin özellikle yapısal ve kurumsal değişiklikleri hızla ve büyük bir başarıyla hayata geçirdiği görülmektedir. Finans sektörünü yeniden yapılandırarak, kamu sektöründe yönetim anlayışını iyileştiren ve iş ortamını geliştiren Türkiye, bu alanlarda büyük mesafe kaydetmiştir.

Uygulanan yapısal reformlar şu amaçları taşımaktadır:

 

  • özel sektörün Türk ekonomisindeki rolünü geliştirmek
  • finans sektörünün etkinliğini ve dayanıklılığını artırmak
  • sosyal güvenlik sistemini daha sağlam bir temele oturtmak

 

Bu reformlar, Türkiye ekonomisinin makroekonomik temellerini güçlendirmiştir. Özellikle Türk bankacılık sektörünün gücü, dış darbelere karşı tampon vazifesi görmüştür.


Ekonomik Büyüme

 

Kapsamlı ekonomik reformlarla birlikte uygulanan isabetli ekonomi politikaları neticesinde Türkiye ekonomisi, geçtiğimiz sekiz yıl boyunca istikrarlı bir büyüme sergilemiştir. Kararlı bir şekilde uygulanan yapısal reformlar ve başarılı makroekonomik politikalar, Türkiye’nin bölgesinde en hızlı büyüyen ekonomiler arasına girmesini sağlamıştır.

 

Ekonomideki İstikrar ve Yüksek Performans

 

2003-2012 yılları arasında:

 

  • GSYİH % 257 artarak 786 milyar ABD dolarına ulaşmıştır.
  • Yıllık ortalama reel GSYİH artışı % 5,1’dir.
  • Kamu borç stokunun GSYİH içindeki payı % 74’ten % 36,6’ya düşmüştür.
  • Bütçe açığının GSYİH içindeki payı % 10’dan % 3’ün altına inmiştir.  

 

GSYİH Yıllık Bileşik Büyüme Oranı (%) - Sabit Fiyatlar

 

 

Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)

 

Geçtiğimiz on yılda, gelişmekte olan ülkeler arasında ekonomisi en hızlı büyüyenlerden biri Türkiye olmuştur.

 

Yıllık Ortalama Reel GSYİH Büyümesi (%) 2003-2012

 

 

Kaynak: IMF Dünya Ekonomik Görünümü Raporu, Nisan 2013, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)

 

Türkiye, 2010 ve 2011 yıllarında Avrupa’nın en hızlı büyüyen ekonomisi, dünyanın ise en hızlı büyüyen ekonomilerinden biri olmuştur.  

 

Reel GSYİH Büyümesi (%)

 

 

Kaynak: IMF Dünya Ekonomik Görünümü Raporu, Nisan 2013, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)

 

Türkiye ekonomisinin sürekli büyümesine bağlı olarak yaşam standartları da önemli oranda yükselmiştir. Kişi başı GSYİH, 2002 yılında 3.492 ABD doları iken 2012 yılında 10.505 ABD dolarına yükselmiştir.  

 

Kişi Başına Düşen GSYİH - Cari Fiyatlar (ABD doları)

 

 

Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)

 

GSYİH - Cari Fiyatlar (milyar ABD doları)

 

 

Kaynak: IMF Dünya Ekonomik Görünümü Raporu, Nisan 2011

 

İhtiyatlı Mali Politikalar

 

Mali disiplin, Türkiye ekonomisinin gösterdiği başarılı makroekonomik performansın temel dayanağını oluşturmaya devam etmektedir.

 

Türkiye, ihtiyatlı mali politikaları neticesinde borç stoklarını düşürerek, Avrupa ülkeleri arasında yönetim borçlarını azaltan en başarılı ekonomiler arasına girmiştir. Türkiye’nin genel yönetim borç stoku oranı, 2004 yılından bu yana AB Maastricht Kriterleri’nde yer alan % 60’ı karşılamaktadır.  

 

AB Tanımlı Genel Yönetim Borç Stoku (GSYİH - %)

 

 

Kaynak: Hazine Müsteşarlığı

 

Genel Yönetim Borç Stoku (GSYİH - %)

 

 

Kaynak: Hazine Müsteşarlığı, Eurostat

 

AB Tanımlı Genel Yönetim Bütçe Dengesi (GSYİH - %)

 

 

Kaynak: Avrupa Komisyonu Ekonomik ve Mali İlişkiler Genel Müdürlüğü (ECFIN) 

 

Genel Yönetim Bütçe Dengesi (GSYİH - %)

 

 

Kaynak: Avrupa Komisyonu Ekonomik ve Mali İlişkiler Genel Müdürlüğü (ECFIN), Eurostat