Skip navigation links
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Enerji ve Yenilenebilir Kaynaklar
Finans
Gayrimenkul
İş Hizmetleri
Kimya
Madencilik ve Metal
Makine
Otomotiv
Tarım ve Gıda
Taşımacılık ve Lojistik
Turizm
Yaşam Bilimleri
Bu sayfa yazıcı önizleme sayfasıdır.
Sayfaya geri dönmek için tıklayın.
Sayfayı yazdır
 

Taşımacılık ve Lojistik 

Gelişmekte olan ülkeler arasında en canlı ekonomilerden biri olan Türkiye, Doğu ile Batı'yı, Asya ile Avrupa kıtalarını birbirine bağlayarak, küresel ticaret için önemli bir kesişme noktasında yer almaktadır.

 

Türkiye'nin stratejik konumu; dört saatlik uçuş mesafesi içinde toplam 1,6 milyar nüfuslu, GSYİH’si 24 trilyon ABD dolarına ulaşan ve 14 trilyon ABD dolarını aşan, toplam küresel ticaretin neredeyse yarısına karşılık gelen bir dış ticaret hacmine sahip birçok pazara erişim sunmaktadır. Türkiye'deki ticaret dikkat çekici bir biçimde artmakta olup bölgenin küresel ticaretteki varlığı da giderek güçlenmektedir. Türkiye'nin 2016 yılında 143 milyar ABD doları olarak gerçekleşen ihracatının 2023 yılında 500 milyar ABD dolarına ulaşması beklenmektedir. Benzer şekilde, 857 milyar ABD doları olan GSYİH rakamının da 2023 yılında 2 trilyon ABD dolarına ulaşması beklenmektedir.

 

Son 14 yılda yıllık ortalama %5,6 büyüyen Türkiye ekonomisi, lojistik sektörü için birçok fırsat sunmaktadır. Türkiye, güçlü ekonomik büyümesinin yanı sıra, Avrupa'nın en büyük ve en genç iş gücü havuzlarından birine sahiptir. Türkiye nüfusunun %42'den fazlasını 24-54 yaş arasındakiler oluşturmaktadır ve buradan doğan iş gücü avantajı lojistik sektörüne de yansımaktadır. Yatırımcılar, sektörün farklı taleplerini karşılayacak nitelikli iş gücünü rekabetçi maliyetlerle kolayca istihdam edebilmektedir.

 

Son 15 yılda gerçekleştirilen kamu ve özel sektör altyapı yatırımları, Türkiye'de sunulan lojistik hizmetlerini önemli ölçüde iyileştirmiştir. Çok sayıda yeni havaalanı inşa edilmiş, otoyollar ile ülkenin dört bir yanına erişim sağlanmıştır. Buna ek olarak, artan hızlı tren ağı büyük şehirleri birbirine bağlamaya başlamış ve Türk limanlarının kapasitesi artmıştır. Türkiye ayrıca, 21 adet lojistik merkezi/köyü kurmaktadır. Bugüne kadar yedisi tamamlanan ve 2017 yılı sonuna kadar ikisi daha tamamlanacak bu merkez ve köylerde sunulacak farklı taşımacılık yöntemleri nakliye maliyetlerinin düşürülmesini sağlayacaktır.

 

Türkiye hükümeti, lojistik altyapısını daha da güçlendirmek amacıyla, 2023 yılına kadar ulaşılması planlanan iddialı hedefler belirlemiştir. Bu hedeflerden bazıları şu şekildedir:

 

  • 36.500 km bölünmüş yola ve 8.000 km otoyola; toplamda 70.000 km'yi aşan kara yolu ağına sahip olmak
  • 12.000 km'si hızlı tren hattından oluşan toplam 25.000 km'lik demir yolu ağına sahip olmak
  • Tünel yol uzunluğunu 360 km’den 700 km’ye çıkarmak
  • Yıllık taşınan yolcu sayısını 1 milyar kişiye; taşınan yük hacmini ise 125 milyon tona çıkarmak
  • Yeni havaalanları inşa ederek Türkiye’deki herhangi bir noktadan en yakın havaalanına ulaşımı maksimum 100 km yol kat ederek sağlamak ve böylece hava taşımacılığında yıllık toplam kapasiteyi 400 milyon yolcuya yükseltmek
  • Konteyner elleçleme kapasitesini 8,4 milyon TEU'dan 32 milyon TEU'ya yükseltmek
  • Deniz filosu taşıma kapasitesini 29,2 milyon DWT'den 50 milyon DWT'ye ulaştırmak

 

Türkiye’nin Doğu Avrupa, Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'ya kolay erişim imkânı sağlayan avantajlı coğrafi konumu, ülkenin bölgedeki yük taşımacılığı için bir üs işlevi görmesini sağlamaktadır. Türkiye lojistik endüstrisi, günümüzdeki hacmiyle ülke GSYİH'sinde %12-13 pay sahibidir. 2023 yılı GSYİH hedeflerine göre, sektörün muazzam büyüme göstererek 2023 yılında 200-240 milyar ABD doları hacme ulaşması beklenmektedir.