2.09.2009

Suudi ALJ Türkiye’de büyüyecek

Referans - Suudi Arabistan’ın önde gelen şirketler grubu Abdul Latif Jameel (ALJ) Grubu, Türk şirketlerinden çok sayıda satın alınma talebi aldıklarını bildirdi. Şirketin Avrupa Direktörü Ali Haydar Bozkurt, Sabancı Grubu’nun ToyotaSA hisselerini 85 milyon ABD doları karşılığında aldıktan sonra, tekstil ve inşaat başta olmak üzere farklı sektörlerde faaliyet gösteren birçok Türk şirketinden “bizi de alın” şeklinde talepler gelmeye başladığını dile getirdi. Türkiye piyasasında büyüme amacı güden şirket, gelecek beş yıl içinde Toyota için 85 milyon ABD doları, Lexus için ise 50 milyon ABD dolarından fazla yatırım yapmayı planlıyor. Suudi Arabistan merkezli ALJ’ye bağlı ALJ Satış ve Pazarlama A.Ş., Sabancı Holding’in, Toyota Motor Europe ve Mitsui ile ortak olduğu ToyotaSA’daki % 64,99 oranındaki hissesini satın almıştı. 16 Ağustos tarihinde duyurulan anlaşma neticesinde, ALJ Lubnatsi, Toyota Türkiye’nin en büyük hissedarı konumuna geldi. Diğer iki ortağı oluşturan Toyota Motor Europe ve Mitsui’nin ise sırasıyla % 25 ve % 10 oranlarında hisseleri bulunuyor. Sadece Daihatsu distrübütörlüğünün grup için yeterli olmadığını belirten Bozkurt, "Uzun zamandır büyümek için fırsatları değerlendiriyorduk. Bu bağlamda, yatırım bankası HSBC'yle çalıştık. Banka bize Sabancı Holding'in Toyota'daki hisselerini satabileceğini söyledi. Biz de gerekli görüşmeleri yaptık" dedi. ALJ Grubun’un Toyota distributörlüğünü alamama ihtimaline karşı Türkiye için bir de “B planının” olduğu ortaya çıktı. Bozkurt, bankanın, anlaşma sağlanamaması durumunda kendilerine ilgilenebilecekleri başka iki şirket ismi daha verdiğini söyledi; ancak söz konusu kuruluşların isimlerini vermekten kaçındı. ALJ’nin Türkiye’de büyümeyi hedef alan uzun vadeli bir stratejisi bulunduğunu söyleyen Bozkurt, “Önümüzdeki beş ya da altı yıl içinde belki 85 milyon dolarlık başka bir yatırım daha yapabiliriz. Finansman sıkıntımız yok. Türkiye’deki operasyonlarımız bizim için ciddi önem arz ediyor” şeklinde konuştu. Toyota ile Türkiye piyasasında yüzde 10'un üzerinde bir pazar payı elde etmeyi planladıkları söyleyen Bozkurt, 10 yıl sonra Türk otomotiv sektöründe liderliği hedeflediklerini sözlerine ekledi.