<p>10,6 milyar ABD doları​​​<br></p>

10,6 milyar ABD doları​​​

2022 yılında Türkiye’nin toplam savunma harcaması.​

<p>12,2 milyar ABD doları​​<br></p>

12,2 milyar ABD doları​​

2022 yılında Türkiye’nin savunma ve havacılık endüstrisindeki toplam cirosu.​

<p>3 milyar ABD doları​​​<br></p>

3 milyar ABD doları​​​

2022 yılında Türkiye’nin savunma ve havacılık endüstrisindeki toplam ihracat değeri.​

<p>35,8 milyar ABD doları​​​<br></p>

35,8 milyar ABD doları​​​

2022 yılında Türkiye’nin sivil havacılık hizmetlerindeki toplam cirosu.​

<p>642</p>

642

Türkiye'nin sivil havacılık filosundaki uçak sayısı.​
<p>182,3 milyon​​<br></p>

182,3 milyon​​

2022 yılında Türkiye’de havayoluyla seyahat eden yolcu sayısı.​

Hürkuş, Atak, AWACS ve Diğer Savunma ve Hava Araçları Görseli​​​​​

Türk savunma ve havacılık sanayii son on yılda kapsamlı bir dönüşüm geçirmektedir. Son yıllarda yakaladığı benzersiz başarılarla Türkiye, günümüzde, savunma ve havacılık alanlarında en hızlı gelişen ülkelerden biridir. Birçok farklı girişimde bulunan, dünya ölçeğinde rekabet eden ürünler sunan ve uluslararası projelerde kilit roller üstlenen Türk savunma ve havacılık şirketlerinin deneyimi ve kaliteye verdikleri önem açıkça ortadadır. Türk şirketleri, nitelikli iş gücü ve üstün teknoloji altyapılarıyla, çok sayıda ülkeye yerel gereksinimlerini karşılayan küresel çözümler sunabilmektedir. Bu Türk şirketleri, özgün tasarım geliştirmekten yurt içi üretime, modernizasyondan modifikasyona, Ar-Ge çalışmalarından uluslararası projelere kadar savunma ve havacılık sektörünün pek çok kritik alanında faaliyet göstermektedir.

Yurt içi savunma sanayiinin altyapısının kurulduğu yıllarda tercih edilen çalışma yöntemi, uluslararası arenada ön plana çıkan ülke ve şirketlerle iş birliği yaparak ortak üretimde bulunmak şeklindeydi. Bu yaklaşım, ulusal savunma sanayiinin MİLGEM savaş gemisi, ALTAY ana muharebe tankı, ATAK helikopterleri ve insansız hava araçları (İHA) gibi çok sayıda savunma projesini başarıyla yürütmesini sağlamıştır. Türkiye, bu deneyimlerden faydalanarak, ANKA insansız hava aracı, HÜRKUŞ hafif taarruz ve silahlı keşif uçağı, GÖKTÜRK uydusu, hafif sınıf genel maksat helikopteri ve savaş jeti gibi yerli projelere imza atmaya başlamıştır. Bunun yanında, bu programları destekleyecek bazı önemli alt sistemler ve teknolojilerin geliştirilmesi yolunda projeler başlatılmıştır. Günümüzde Türk savunma sanayii, geliştirdiği birçok yerli projenin de katkısıyla, olanakları, kalitesi ve yeterliliği açısından son derece gelişmiş bir konuma ulaşmıştır. Türk savunma sanayii hem Türk Silahlı Kuvvetleri'nin ihtiyaçlarını karşılamaktadır hem de yüksek rekabetin yaşandığı uluslararası savunma pazarının önemli oyuncuları arasındadır. Önemli ulusal savunma projelerinin tamamlanacağı önümüzdeki yıllarda Türk savunma sanayiinin yurt içi ve yurt dışı pazarlardaki payı da artacaktır.

Türkiye savunmaya en yüksek harcama yapan ülkelerden biridir. 2019 yılında 20 milyar ABD dolarının üzerindeki savunma harcaması ile Türkiye dünyanın en büyük savunma bütçeleri arasında 16. sırada yer almıştır. Savunma sanayiinin iş hacmi son on yılda üç katın üzerinde artışla 2019 yılında 10,9 milyar ABD dolarına ulaşmıştır. Türk havacılık ve savunma sektöründe son on yılda gerçekleşen gelişmeye paralel olarak, Türk şirketleri için ihracat ve uluslararası iş birliği fırsatları da artmıştır. Sektörün 2007 yılında 600 milyon ABD doları olan ihracatı 2019 yılında 3 milyar ABD dolarının üzerine çıkmıştır. Gelişmiş ve nitelikli üretim kapasitesi sayesinde, sektörün aldığı siparişlerin toplam tutarı 2018 yılında 12,2 milyar ABD doları seviyesinde gerçekleşirken 2019 yılında bu rakam 10,67 milyar ABD doları olmuştur. Bununla birlikte, 2002 yılında yaklaşık 5,5 milyar ABD doları bütçeli savunma projeleri yürütülürken gelinen noktada yaklaşık 10 katlık bir artış ile 55,8 milyar ABD doları proje hacmine ulaşılmıştır. İhale süreci devam eden projeler de göz önüne alındığında, bu miktarın 60 milyar ABD dolarının üzerinde olacağı değerlendirilmektedir.


Türkiye, yıllar içinde sivil havacılık iş kolu için de ideal bir ortam haline gelmiştir. Hava yolu şirketlerinin 2004 yılında 34 milyon olan yolcu sayısı 2019 yılında, 108,4 milyon uluslararası yolcu dâhil olmak üzere 208,9 milyona yükselmiştir. Hava yolu filo büyüklüğü, 2003 ve 2018 yılları arasında 162'den 515'e çıkarken bu rakam 2019 yılında 546 olmuştur. Toplam sivil uçak sayısı da 2004-2018 yılları arasında 626'dan 1.404'e yükselirken, bu rakam 2020 yılı itibarıyla 1.501'e yükselmiştir. Aynı dönemde sivil havacılık iş hacmi 2,2 milyar ABD dolarından 2019 yılı itibarıyla yaklaşık 19,5 milyar ABD dolarına çıkmıştır. Türkiye, sivil havacılık alanında bir merkez olma konusunda kararlıdır. İstanbul'da inşa edilen yeni havalimanı, yılda 200 milyon yolcu kapasitesi ve yaklaşık 350 destinasyona yapılan uçuşlarla dünyanın en büyük havalimanıdır. ​

HIZLI BAĞLANTILAR