<p>​15 milyar ABD doları<br></p>

​15 milyar ABD doları

2000 yılından bu yana küresel markaların Türk otomotiv endüstrisine yaptığı toplam yatırımın tutarı.​
<p>​1,5 milyon<br></p>

​1,5 milyon

​2018 yılında Türkiye’de üretilen araç sayısı.​​
<p>​2.<br></p>

​2.

​Türkiye’nin Avrupa’da ticari araç üretimindeki sıralaması.

<p>​5.<br></p>

​5.

​Türkiye’nin Avrupa otomotiv üretimi listesindeki sıralaması.​​
<p>​15.<br></p>

​15.

​Türkiye’nin küresel otomotiv üretimindeki sıralaması.​​
<p>​%85<br></p>

​%85

​Türkiye’deki OEM’lerin ortalama ihracat oranı.​
<p>​​%12<br></p>

​​%12

​2002-2017 yılları arasında Türkiye araç pazarındaki yıllık birleşik büyüme oranı.​​

​En büyük 50 küresel tedarikçiden 30’unun Türkiye’de üretim tesisi bulunuyor.

<p>​430+<br></p>

​430+

​Türkiye’deki A sınıfı tedarikçilerin sayısı.​​
<p>​152<br></p>

​152

​​Türkiye’de Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca akredite edilmiş Ar-Ge ve tasarım merkezlerinin sayısı.​

​​​​
Türkiye otomotiv endüstrisinin temelleri 1960'lı yılların başına dayanmaktadır. Hızlı bir sanayileşme ve ilerleme döneminden geçen bu önemli sektör, montaj ağırlıklı ortaklıklardan tasarım yeteneğine ve geniş üretim kapasitesine sahip tam teşekküllü bir endüstriye dönüşmüştür. Orijinal parça üreticileri (OEM), 2000 yılından beri Türkiye'deki faaliyetlerine 15 milyar ABD dolarının üzerinde yatırım yapmıştır. Bu yatırımlar, söz konusu şirketlerin üretim kapasitesini önemli ölçüde arttırarak  uluslararası OEM'lerin küresel değer zincirinde Türkiye’nin önemli bir yer edinmesini sağlamıştır. Uluslararası kalite ve güvenlik standartlarını karşılayan, hatta bu standartların ötesine geçen günümüz Türkiye otomotiv endüstrisi, katma değerli üretim anlayışı sayesinde son derece etkin ve rekabetçi bir konumda bulunmaktadır.

Türkiye, ekonomisini küresel değer zinciriyle bütünleştirmede önemli bir ekonomik itici güç olan otomotiv sektörünü dönüştürme taahhüdü ve ekonomik bir güç merkezi haline gelme vizyonu doğrultusunda ülkenin​ sektörde uzun yıllara dayalı birikiminden aldığı güçle, yerli kaynaklarla geliştirdiği “doğuştan elektrikli” aracı geçtiğimiz günlerde tanıtmıştır.

Buna göre, TOGG olarak bilinen Türkiye Otomobil Ortak Girişim Grubu, 2030 yılına kadar fikri ve sınai mülkiyet haklarının tamamına sahip olacağı ortak bir platformda beş farklı model üretecektir. Ülkemizde imal edilecek bu araçların ilkinin 2022 yılında piyasaya sürülmesi beklenmektedir.
 
  • Rekabetçi ve nitelikli iş gücü, dinamik iç pazar ve avantajlı coğrafi konumu sayesinde 9 küresel OEM'in Türkiye'deki araç üretimi 2002 yılında 300.000’lerde iken 2018 yılında 1,5 milyonun üzerine çıkarak neredeyse beş kat artmıştır. Bu artış, söz konusu dönemde yaklaşık %10’luk yıllık bileşik büyüme oranı gerçekleştiğini göstermektedir. Sadece son beş yılda MAN üretimini %143, Toyota %95, Ford %52 ve Fiat %35 oranında arttırmıştır.​
  • Otomotiv sektörünün kaydettiği bu önemli büyüme, Türkiye'nin 2018 yılı sonu itibarıyla dünyanın en büyük 15., Avrupa'nın ise en büyük 5. otomotiv üreticisi konumuna yükselmesini sağlamıştır.
  • Türkiye, özellikle ticari araç üretiminde, bir mükemmellik merkezi haline gelmiştir. 2018 yılı sonu itibarıyla Türkiye, Avrupa'nın ikinci en büyük ticari araç üreticisi olmuştur.
  • Eşsiz bir üretim merkezi olarak kendisini kanıtlayan Türkiye otomotiv endüstrisi, artık Ar-Ge, tasarım ve markalaşma kapasitelerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Türkiye'de 2019 yılı itibarıyla otomotiv üreticilerine/tedarikçilerine ait 184 tasarım ve Ar-Ge merkezi faaliyet göstermektedir.
  • Ford, Fiat, Daimler ve AVL, Türkiye'de ürün geliştirme, tasarım ve mühendislik faaliyetlerinde bulunan küresel markalar arasında öne çıkan örnekler olarak göze çarpmaktadır. Ford Otosan’ın Ar-Ge merkezi, Ford'un küresel çaptaki en büyük üç Ar-Ge merkezinden biriyken, Fiat'ın Bursa'daki Ar-Ge merkezi İtalyan şirketin kendi ülkesi dışında Avrupa pazarına hizmet veren tek merkezidir. Öte yandan, Daimler’in İstanbul'daki Ar-Ge merkezi, Alman şirketin Türkiye'deki kamyon ve otobüs üretim faaliyetlerini tamamlayıcı bir rol üstlenmektedir. İkinci Ar-Ge merkezini Türkiye’de açan AVL Turkey ise, sürücüsüz ve hibrit araç teknolojileri geliştirmeye başlamıştır.
  • Türkiye, tedarik zinciri tarafında da destekleyici bir ortam sunmaktadır. Ülkede OEM’lerdeki üretimi destekleyen yaklaşık 1.100 parça tedarikçisi bulunmaktadır. Parçalar araç üreticilerinin imalat hatlarına doğrudan girmekte ve OEM'lerdeki yerelleşme oranı %50 - %70 arasında değişmektedir.
  • Türkiye çok sayıda küresel tedarikçiye ev sahipliği yapmaktadır. Türkiye'yi üretim üssü olarak kullanan 250'yi aşkın küresel tedarikçi bulunmaktadır ve bunların 30’u en büyük 50 küresel tedarikçi arasında yer almaktadır.
  • Otomotiv üreticileri, ihracat için bir üretim üssü olarak giderek daha fazla oranda Türkiye'yi tercih etmektedir. 2018 yılında Türkiye'deki araç üretiminin yaklaşık %85'inin yabancı pazarlara yönelik olması bu durumun bir göstergesidir. Aynı dönemde, Türkiye'den yabancı pazarlara 1,3 milyondan fazla araç ihraç edilmiştir. Aynı zamanda geçtiğimiz yıl, 1,1 milyon araçla Avrupa’ya en fazla araç ihraç eden ülke Türkiye olmuştur.​​​

ÖNDE GELEN OYUNCULAR

HIZLI BAĞLANTILAR