25.02.2008

İran AB'ye oto satmak için Türkiye'de fabrika kuracak

Star - M.Y.S firması ile Türkiye pazarına giren Samand, global oyuncu olmak için Türkiye'yi üs seçti. M.YS.'nin girişimiyle Bulgaristan'daki yatırımdan vazgeçen Samand, Türkiye'de fabrika kurup Avrupa'ya ulaşacak. Dünya devleriyle yarışmak için son 1 yılda dört ülkede birden fabrika kuran İranlı Samand'ın üreticisi İran Khodro Company (IKCO) Avrupa'ya Türkiye üzerinden ulaşacak. Samand'ın Türkiye distribütörü M.Y.S'nin girişimi sonrasında Bulgaristan'a yapacağı fabrikayı durduran IKCO, Türkiye'de karar kıldı. Türkiye'de satışına başlanan "Samand" marka otomobili üreten IKCO, kapılarını Türk gazetecilere açtı. Tahran'da 4 milyon metrekarelik alanda faaliyetini sürdüren fabrika gezisi sırasında bilgi veren M.Y.S Genel Müdürü Yiğit Seskır "En büyük amacımız IKCO ile birlikte Türkiye'de bir üretim üssü açmak. Bunu yaparsak Türkiye üzerinden Rusya, Romanya, Bulgaristan ve Ukrayna gibi ülke piyasalarına Samand satabiliriz" dedi. Bulgaristan için düşünülen yatırımı Türkiye'ye yönlendirdiklerini söyleyen Yiğit Seskır "İran tarafını Bulgaristan'dan vazgeçirdik. Türkiye'ye karar verdiler. Kurulacak fabrika için yer bakıyoruz. Birkaç yere baktık fakat daha karar vermedik. Birçok ilden talep var. İlk adımda 60-200 milyon euro arası bir yatırım düşünüyoruz" dedi. M.Y.S Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Seskır ise orta sınıfa hitap etmek istediklerini belirterek,"Ürünü pazann orta yerine koyduk herkes istifade edebilir, alabilir. Bizim için bütün müşterilerimiz aynı mesafede" dedi. IKCO Genel Müdürü Dr. Manoucher Manteghi ise "Türkiye hem komşumuz hem de Avrupalı. Daha yolun başındayız. İşlerimizi daha da geliştirmeyi planlıyoruz" diye konuştu. Manteghi "2012 yılına kadar Khodro'yu global bir oyuncu haline getirmeyi istiyoruz. Bunun için uluslararası ilişkilere ihtiyaç duyuyoruz. Öncelikli tercihimiz ise Türkiye ve Malezya" açıklamasını yaptı. Samand'ın üretildiği IKCO'nun binek oto tesislerinde yaklaşık 12 bin kişi çalışıyor. Bu rakam motor, pres ve ticari araç bölümü eklendiğinde 19 bine çıkıyor. Binek araçlarda Peugeut'a ticari araçlarda Mercedes Benz'e de üretim yapılıyor. Çalışanlar arasında ücret düzeyi farklılık göstermekle birlikte ortalama olarak 400- 450 dolar arasında değişiyor. 4 milyon metrekarelik alanda üretim yapan tesisleri yılda 40 bin kişi ziyaret ediyor. Üretimde yerli hammadde oranı yüzde 93'e yakın. Fabrikada yılda 750 bini binek, toplam 1 milyon araç üretiliyor. Bu rakam ise Türk otomotiv sanayiindeki yıllık üretime eşit. Üç vardiya çalışan tesiste üretim bandından 8 saniyede bir araç çıkıyor. Fabrikada üretimin yaklaşık 600 bini ihraç ediliyor. Şu anda Venezüella, Suriye, Belarus, Mısır ve Azerbaycan’da montaj fabrikası bulunan IKCO Senegal ve Çin'de de tesis kurmayı hedefliyor. İç pazarda yüzde 60'lık paya sahip IKCO'nun yüzde 48'i devletin elinde, yüzde 30'u ise halka açık.
/Style%20Library/Invest/images/news.png