28.05.2012

Türk Hava Yolları büyüme atağında

Financial Times – Türk Hava Yolları (THY) dünyanın en büyük destinasyon ağına sahip havayolu olma yolunda.


Financial Times’a konuşan THY Genel Müdürü Temel Kotil, ortaya koydukları en büyük destinasyon ağına sahip olma hedefinin ardından yatan nedeni ‘her yeri İstanbul’a bağlamak’ olarak açıklıyor. “Aynı İpek Yolu’nda olduğu gibi...”


Avrupa’da tek bir terminal üzerinden en çok noktaya uçan havayolu ünvanını taşıyan THY, halen Polonya’nın milli havayolu LOT’un çoğunluk hissesini almak üzere görüşmeler yürütüyor. Bu ay başlayan Ruanda seferini Somali ve Libya gibi mevcut Afrika destinasyonlarına ekleyen şirket, İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan 200’ün üzerinde noktaya uçuş gerçekleştiriyor. Filosunu da hızlı biçimde genişleten THY, 2006 yılında sahip olduğu 100 uçaktan, 2010 yılında 153 uçaklık bir filoya ulaşmış durumda. Barcelona ve Manchester United gibi Avrupa futbolunun önde gelen takımlarıyla sponsorluk anlaşmaları bulunan Türkiye’nin milli havayolu, bu yıl sonunda 190 uçağa ulaşacak.


Yüzde 49’u kamuya ait olan THY’nin hızlı büyümesi Türkiye’nin dünya sahnesinde ağırlığını giderek hissettirdiği bir döneme denk geliyor. Ülkenin Orta Doğu, Orta Asya, Balkanlar ve Afrika’ya olan ilgisi her geçen gün artıyor.


2012 yılının Ocak-Nisan döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre, business sınıfı yolcularında yüzde 51, uluslararası transit yolcularında ise yüzde 41’e varan artışlar yaşandığını söyleyen THY Genel Müdürü, Avrupa’daki krize rağmen büyüme konusunda kendinden emin konuşuyor.


Kotil, havayolunun yakaladığı yüksek büyüme oranlarının iki olguyu doğruladığına dikkat çekiyor; Birincisi, İstanbul’un mükemmel konumu. Şehir, bütün uluslararası uçuşların yüzde 40 kadarının kalkış noktası olan Avrupa’nın büyük bir bölümüne 3 ila 4 saatlik uçuş mesafesinde bulunuyor. Diğeri ise, THY’nin 2003 yılından bu yana, neredeyse sıfırdan kurulmuşcasına, geçirdiği etraflı yeniden yapılanma sürecinin kapsamı. Öyle ki, şirket, rakiplerinin gerilediği 2008-2009 yıllarında dahi pazar payını artırmaya devam etmiş.


Kotil, şirketin başarısını özetlerken, “THY senede 10 milyon yolcu ve 1.7 milyar dolar seviyelerinde kâr eden küçük bir havayoluyken, bu yıl 38 milyon yolcu sayısı ve 7.8 milyar dolar kâr hedefler duruma geldi..” ifadesini kullanıyor.

Türkiye; türk hava yolları; thy; thy büyüme; thy yolcu sayısı; temel kotil; financial times