14.08.2013

Dünya devleri demiryolları için gözlerini Türkiye’ye diktiler

Akşam - Demiryollarının özel sektöre açılmasını öngören düzenleme dünya devlerini harekete geçirdi. Deutsche Bahn ve SNCF en iştahlı şirketler. Thales, Thalys, Mitsubishi ve Hyundai Rotem de yeni fırsatları kolluyor.


Demiryolları yük ve yolcu taşımacılığını özel sektöre açacak düzenlemelerin yapılmasıyla sektörün önde gelen firmaları Türkiye'yi yakın takibe aldı. 2014’ten itibaren yük, 2018’den sonra da yolcu taşımacılığı alanında özel sektöre açılacak demiryollarında Fransız, Alman, Japon ve Güney Koreli dev firmalar pastadan pay almak için şimdiden yarışmaya başladı.


Türkiye’yi mercek altına alan Alman Demiryolları İşletmesi (Deutsche Bahn) sözcüsü Heiner Spannuth; “Kurumumuz Türkiye’deki fırsatlarla yakından ilgileniyor. Deutsche Bahn’ın Almanya dışındaki taşımacılıktan sorumlu bölümü DB Arriva, Türkiye’deki gelişmeleri takip ediyor” açıklamasını yaptı.


Bu alanda faaliyet gösteren Japon ve Güney Koreli firmalar da, özelleştirmeler sonrasında işletmecilik alanında çalışmak için sıra bekliyor. Japonya’nın hızlı tren konusunda deneyimli firması Mitsubishi, geçtiğimiz günlerde açılan Başakşehir metro güzergahında kullanılacak 126 vagonun da üreticisi. Yük ve yolcu taşımacılığı alanında yapılacak ihalelerde firma, aynı zamanda üretici de olmanın avantajını kullanıp işletmeci olmayı planlıyor. Taksim metrosu tren sisteminin üreticisi Güney Koreli Hyundai Rotem, raylı sistemler konusunda bölgenin dev firmalarından. Firma işletmeci olmasa da yeni vagonların üretimi konusunda en iddialı şirketlerin başında geliyor.


Yük ve yolcu taşımacılığı alanında fırsatları kollayan diğer bir ülkeyse Fransa. Son dört yıldır önemli ihaleler alan Fransız Thales firması, Ankara, Eskişehir hızlı tren hattının 400 milyon dolar tutarındaki sinyalizasyon ihalesini kazandı. Türkiye ofisini daha da büyüten grup şimdi özelleştirmeler kapsamında yeni fırsatlar kolluyor.


Fransa, Hollanda, Belçika’da yürüttüğü hızlı tren seferleriyle bilinen Thalys firmasının da gelişmeleri dikkatle izlediği biliniyor. Thalys’in yüzde 62’si SNCF’e, yüzde 10’u ise Deutsche Bahn’a ait.


2011 yılı sonunda Türkiye’deki hat uzunluğu 12 bin, yüksek hızlı hat uzunluğu ise 888 kilometreydi. 2023’e kadar hızlı tren hattı uzunluğunun 10 bin kilometreye ulaşması, demiryolunun yolcu taşımada yüzde 2 olan payının 10’a yükselmesi planlanıyor.

Türkiye; demiryolu özel sektör; türkiye demiryolu özelleştirme; türkiye demiryolları; demiryolu yabancı yatırım